Testimonial image

Ce este rezilienţa?

 

Rezilienţa este procesul de adaptare în faţă unor adversităţi, evenimente traumatice, tragedii, ameninţări sau surse semnificative de stres - cum ar fi: probleme de familie şi de relaţionare, probleme de sănătate, la locul de muncă sau de stres financiar. Rezilienţa înseamnă revenirea din experienţa dificilă ce a avut loc.

Oamenii dau dovadă în mod obişnuit de capacitate de adaptare. Astfel că, unele persoane au capacitatea de a-şi reveni uşor din punct de vedere emoţional şi de a-şi reface viaţa în urma evenimentelor traumatice.

A fi rezilient însă, nu înseamnă că o persoană nu experimentează dificultăţi sau stres. Durerea emoţională şi tristeţea sunt frecvente la persoanele care au suferit adversităţi majore sau traume în viaţa lor. De fapt, drumul către a deveni o persoană rezilientă, este posibil să implice stres emoţional considerabil.

Rezilienţa nu este o trăsătură pe care oamenii o au sau nu. Ea implică comportamente, gânduri şi acţiuni care pot fi învăţate şi dezvoltate în oricine.

 

Factori ai rezilienţei şi strategii

 

Reziliența te ajută să te pregătești din timp pentru perioadele de stres care vor urma.

Reziliența are la bază 5 factori principali:

1.  Împăcarea cu trecutul și stabilitatea emoțională

Cel care este conștient de trecutul său și îl acceptă așa cum este, este capabil cu adevărat să se bucure de prezent și să se pregătească pentru un viitor cu mult mai multă însemnătate. 

Abilitatea de a reflecta spre sine te ajută să depășe;ti dezamăgiri, să-ți recunoști propriile slăbiciuni și astfel să le folosești într-un mod constructiv.

Doar atunci când ești dispus să te confrunți față în față cu trecutul, poți într-adevăr să pășești pe un drum al reabilitării.

 

2.  Optimismul realist

Optimismul este credința că viața – privind pe termen lung – va aduce mai mult bine decât rău și încredințarea că perioadele de criză sunt doar temporare. Este convingerea că situațiile de criză pot fi depășite și că putem să influențăm ce se întâmplă în jurul nostru prin modul în care interacționăm cu acesta.

Pentru un optimism realist ai nevoie de o bază solidă de încredere și siguranță. Trebuie să-ți construiești atât încrederea de sine cât și încrederea în ceilalți. 

 

3.  Abilitatea de a rezolva problemele

Oamenii rezilienți știu că sunt capabili să își rezolve problemele care pot apărea, ajutându-i chiar și pe ceilalți. Ei privesc viața mereu ca pe o provocare, o abordează așa cum este, lucrând cu multă dedicare și disciplină pentru a găsi soluții. Sunt mereu pregătiți pentru situații de criză, fiind plini de energie, activi și gata de a-și asuma riscuri, dar păstrându-și mereu simțul realității.

Oamenii rezilienți au acel spirit al improvizației. Când nu merge planul A, vor găsi un plan B sau C. Improvizația este ceva ce se poate învăța pas cu pas.  

4.  Punerea în valoare a abilităților tale

 

Trebuie să crezi cu tărie în abilități tale! Ești capabil de a vedea părțile pozitive ale vieții și de a-ți recunoaște capacitățile tale naturale. Făcând asta, nu doar că accepți provocările care apar, dar le cauți pentru că știi că acestea te vor ajuta să crești mai mult.

Cu cât ne folosim mai mult abilitățile cu care am fost înzestrați cu atât vom simți mai multă satisfacție, vom simți că lucrăm mai puțin, pentru că modul în care o facem este diferit, efortul pe care îl depunem se măsoară diferit. Îți vei lua energia de la locul de muncă, iar asta te va ajuta să depășești perioadele de criză, critica, și vei privi schimbarea ca pe ceva plăcut. 

 

5.  Disciplina

De multe ori când auzim acest cuvânt,”disciplină”, nu simțim prea multă încântare, suntem poate chiar frustrați. Ea poate de multe ori să pară ceva de neatins, deoarece disciplina și confortul nu merg niciodată împreună. Este inconfortabil pe moment, dar pe termen lung ne va duce departe.

Disciplina se aplică în multe domenii ale vieții și te ajută să ai o viață sănătoasă. Specialiștii spun că o viață sănătoasă are la baza sa:

  • Exercițiul fizic/sportul sănătos
  • Somnul sănătos
  • Hrana sănătoasă
  • Relațiile sănătoase

Toate acestea le poți adopta printr-o disciplină serioasă. Obișnuiește-ți corpul să facă mișcare cel puțin 30 minute pe zi. Ieși la o plimbare, du-te la sală, fă acele exerciții care nu-ți plac dar știi cât de bine o să-ți prindă pe viitor. Dormi cel puțin 7 ore pe noapte. Nu-ți lăsa telefonul sau laptopul pe aproape în timpul somnului. Mănâncă regulat și asigură-te că corpul tău primește tot ceea ce e necesar în fiecare zi.

Disciplina e grea și ai nevoie de timp pentru a-ți face un stil de viață din asta. Statisticile spun că e necesar aproximativ 60 de zile pentru a implementa un nou obicei în viața ta.

Formându-ți un astfel de stil de viață, vei putea să depășești situații de criză și de presiune. Ești deja pregătit și corpul tău este antrenat pentru a face față. 

 

presentation image
Autor:    Simionescu Roxana, Psiholog, Terapeut, Dezvoltare Personala
Avize psihologice curs dermopigmentare
MMSE (Mini-Mental State Examination)
Ciclotimia, sau tulburarea ciclotimica
zoho chat